maandag 3 juni 2013

Homeschooling, maar dan in de camper

Als we gaan reizen, zomer 2014, moeten de kinderen onderweg natuurlijk wel een beetje leren. Als moeder wil je natuurlijk niet dat de kinderen achter gaan lopen. En waar we ons daarna dan ook gaan settelen, zou het fijn zijn als ze hetzelfde niveau als leeftijdsgenootjes hebben zodat ze bij deze leeftijdsgenootjes in de klas kunnen komen. Of ik moet natuurlijk hun hele schoolcarriƩre aan 'homeschooling' blijven doen. Maar iets zegt me dat ik daar niet helemaal geschikt voor ben.

Maar om een lang verhaal kort te maken. Ik ben me al een tijd aan het oriƫnteren op het zelf les geven. Ik was me er niet van bewust, want wie geeft zijn kinderen in Nederland nou zelf les, maar er is op internet een wereld voor me open gegaan. Lang leve het www! :)

Je kan lespakketten kopen per leerjaar bij de Wereldschool. Kost een paar duizend euro per leerjaar en levert je ongeveer een verhuisdoos aan materiaal op. Leek me geen aantrekkelijke optie gezien het feit dat we 3 leerplichtige kinderen hebben tegen die tijd. Dus 3 keer een paar duizend euro en 3 verhuisdozen in de camper, of op de camper?? Voordeel is wel dat je begeleid wordt door een opgeleid docent in je pogingen je kinderen iets bij te brengen.

Toen ging ik beter nadenken en verder zoeken. Al die thuis lesgevende moeders nemen ook niks af van de Wereldschool. Je hebt gewoon websites die je ondersteunen bij het samenstellen van een lesrooster voor een jaar. Websites die je tips geven en ondersteuning bieden bij het samenstellen van het lesmateriaal en je kan het lesmateriaal zelf kopen of digitaal samenstellen. En je hebt natuurlijk de Steve Jobs Scholen. Volgende week gaan we naar een informatiebijeenkomst. Dus ik ben helemaal gerustgesteld. Dit gaat me zeker lukken. Grote Welp moet in dat jaar groep 5 gaan doen. Uniek Meisje is van eind februari, maar streberig tot en met. :) Dus heb ik op school gevraagd of ze komend schooljaar groep 3 mag doen in plaats van groep 2. Dan leert ze lezen en schrijven klassikaal in plaats van van mij. Ze is zo enthousiast erover dat ze nu al dagelijks wil oefenen met boekjes lezen. Uit de testen blijkt ook dat ze dat goed aan zou kunnen. Dus dan kan ik als we weg zijn wat dingetjes van groep 4 met haar gaan doen, maar loopt ze in principe al voor op haar leeftijdsgenootjes. En Laatste Meisje zou in het jaar dat we weg zijn groep 2 moeten doen. Dus lekker kleuteren samen.

Ik heb er zin in!

Oh ja, en voor degenen die zich afvragen hoe we dat met de leerplicht gaan regelen. Het antwoord is: niet. Ik heb het uitgezocht en nagevraagd en de kans om ontheffing van de Leerplichtwet te krijgen voor ons plan is nihil. Dus rest ons geen andere keus dan ons uitschrijven uit Nederland.

1 opmerking:

  1. Wat een stoere plannen hebben jullie qua reizen! Dapper dat jullie het niet zoals de meeste mensen alleen bij dromen willen laten. Ik ben nu al benieuwd naar jullie avonturen!

    BeantwoordenVerwijderen