donderdag 23 mei 2013

Koken met liefde

Vorige week zat ik in de speeltuin met een aantal moeders. De favoriete gespreksonderwerpen in de speeltuin bij ons zijn: kinderen, eten, huishouden en school van de kinderen. Misschien is roddelen over de buurtbewoners ook wel een favoriet onderwerp realiseer ik me nu. Maar omdat ik toch nooit weet over wie het gaat, ontgaat dat deel me meestal. 

Vorige week was het onderwerp eten. Nou is eten altijd één van mijn favoriete onderwerpen, want wat is er beter dan een lekkere warme maaltijd? Aangezien veel moeders hier Marokkaans of Turks zijn, kwamen allerhande tips langs voor onder andere het maken van couscous, baklava, schapenvlees en yoghurt maken. Die tips blijven bij mij helaas grotendeels niet hangen. Als ik kook kook ik in ieder geval niet uit pakjes, maar de kinderen verwachten van mij geen hoogstandjes uit de keuken. Daarvoor hebben we onze geweldige gastouder die in een handomdraai de lekkerste gerechten klaarmaakt. Ik heb wel eens geprobeerd bij haar 'in de leer' te gaan. Maar het blijft niet mijn ding. Geef mij maar een ingewikkeld juridisch probleem of met de kinderen spelen in de Speeldernis. Daar ben ik dan weer erg goed in. :) 

Maar om terug te komen op eten koken. De moeders zeiden allemaal: "Het maakt eigenlijk niet uit wat ik kook. Mijn kinderen eten altijd alles wat ik maak omdat ik altijd met liefde kook. Ik stop liefde in het eten en daarom eet mijn gezin altijd met smaak." Ik vrees dat op dat moment mijn nuchtere Hollandse kant omhoog kwam. Koken vind ik bij tijd en wijle leuk om te doen en lekker eten vind ik heerlijk. Maar op de meeste dagen heb ik het zo druk met mijn gezin managen dat koken vooral functioneel is en tussen de bedrijven door gebeuren moet. En ik kan me werkelijk waar niet voorstellen dat er kinderen in dit land zijn die nooit klagen over het eten dat voor hun neus wordt gezet. Of ben ik nu te nuchter??

3 opmerkingen:

  1. Geen idee, ken weinig buitenlandse kindjes. Maar de (enige) twee Surinaamse meisjes hier uit de buurt staan hier wel eens in de keuken en dan is het ooh pompoen lekker ooh venkel dat lust ik ook ooh die kruiden ruiken echt goed enzovoort.

    Heb soms ook wel tijd om te koken, maar hier is het ook zo dat het snel even tussen 4 en 5 in elkaar moet ''flansen''. Kook wel graag voor ze, maar geen hele dagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. O nee, bij mij klagen ze nog over dat ene erwtje op hun bord :-) Ik merk wel, dat als ze meehelpen met koken er meer 'zin ' is. Dan heb ik het wel over een jongen van veertien hoor.

    Groen is niet zo in hier.

    Leuke blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bij mij eten ze ook vrijwel alles (behalve geitenkaas en olijven). Ik kook heel gevarieerd (Nederlandse, Turkse en Italiaanse keuken is favoriet). Ik ben zelf Turks, mijn man is Nederlands en na het lezen van je stukje valt het me idd op dat de kids van mijn kant van de familie toch allemaal wel makkelijke eters zijn. Kan natuurlijk ook toeval zijn.
    (Volgens de kids ben ik bijna net zo goed in de keuken als anneanne maar dat heeft toch wel enkele jaren geduurd voor ik de pilav etc zo goed krijg als mijn moeder.)

    BeantwoordenVerwijderen